MR
Samenstelling Medezeggenschapsraad
voorzitter: F. Zuijdendorp°
notulist: S. Vermeulen°
lid: R. van Zoelen*
lid:
mr.debloesem@basisburen.nl
*= oudergeleding °= personeelsgeleding
Notulen MR
12 april 2022
15.15 – 16.15 uur
1 |
Vaststellen agenda |
Voorzitter |
besluit |
N |
De agenda staat vast. |
||
2 |
Vaststellen notulen |
Voorzitter |
besluit |
N |
De notulen van de vorige vergadering staan op de website. |
||
3 |
GMR Concept BFP Sluiting Meent |
GMR-lid (Frea) |
info info |
N |
Lobke heeft het BFP gedeeld. Hij is vastgesteld door de GMR en ter info voor de MR. Hierin staan de gelden voor het nieuwe schooljaar. OBS de Meent gaat per 1 augustus sluiten. De Sterappel wordt waarschijnlijk de fusieschool. Op dit moment zijn er op de Bloesem nog geen aanmeldingen.
|
||
4 |
Organisatie Vluchtelingen Oekraïne Formatie 21-22 PR-plan Voorzitter MR/verkiezingen |
Lobke Lobke Frea Frea/Sharina |
Info Info |
N |
Vluchtelingen Oekraïne:
Formatie gelden:
PR-plan: Er wordt momenteel gewerkt aan een Bloesem PR-plan. Daarnaast wordt er een flyer gemaakt en wordt de website bijgehouden, zodat deze voor iedereen beschikbaar is. Er een ouder die heeft aangegeven mee te willen helpen aan de PR van de Bloesem.
Voorzitter/ MR- verkiezingen: Vanaf vandaag zal Frea de voorzitter zijn van de MR. Sharina wordt de notulist.
MR- verkiezingen: |
||
5 |
Personeel Ziekte Gesprekscyclus |
Lobke Lobke |
info info |
N |
Iedereen is weer fris en fruitig. We hebben veel te maken gehad met ziekte i.v.m. corona.
Binnen Basis Buren is er de afspraak dat iedereen recht heeft op 2 gesprekken per jaar. Op de Bloesem hebben we 3 gesprekken met directie. Dit gaat over het functioneren. Dit zijn geen beoordelingsgesprekken. |
||
6 |
Financiën NPO gelden |
Lobke
|
info |
N |
NPO staat voor Nationaal Onderwijs Programma na corona. Iedere school krijgt een budget om het onderwijs goed te organiseren na de corona. Hiervoor schrijft Lobke een plan en deze wordt met de MR gedeeld. MR heeft hier instemming op. |
||
7 |
Onderwijs Leesonderwijs Missie visie PR |
Frea Allen Frea |
info info info |
N |
Donderdag is er een studiedag. Op deze dag gaat het team aan de slag met het begrijpend leesonderwijs. De Bloesem wil het begrijpend leesonderwijs verbeteren, het leesplezier verder ontwikkelen, etc. Dit gaan we doen aan de hand van het EDI-model. Dit staat voor expliciet direct instructiemodel.
Daarnaast zijn we bezig met een scholing missie- visie. Hierin is het team aan het kijken wat de missie en visie wordt van de Bloesem. Wat is onze droom en hoe zit de ideale school eruit? Hiermee wordt de onderwijsvisie weer even scherp gemaakt.
PR: |
||
8 |
Ouderbetrokkenheid Info op Parro-app Website |
|
|
N |
We proberen zoveel mogelijk informatie te delen via Parro en de website. Hiermee willen we ouders informeren en laten zien wat we allemaal doen binnen onze school. Op deze manier proberen we de ouders op de hoogte te houden en te informeren. |
||
9 |
W.v.t.t.k. |
Allen |
besluit |
N |
Actielijst |
|
Bestand formatie gelden delen |
Lobke |
Opzetten inschrijvingen nieuw MR-lid |
Frea en Sharina |
E-mailadres aanpassen van de MR |
Lobke |
Agenda MR
8 december 2021
20:00 – 21:00 uur
1 |
Vaststellen agenda |
Voorzitter |
besluit |
N |
Niemand heeft op- en of aanmerkingen. De agenda staat vast. |
||
2 |
Vaststellen notulen |
Voorzitter |
besluit |
N |
Lobke gaat kijken hoe het werkt met het openbaar stellen van de notulen. |
||
3 |
Rapporten |
||
N |
De rapporten zijn veranderd. MR heeft instemmingsrecht. Dit is niet langs de MR gegaan. School erkent de fout, maar dit is onbewust gebeurd. De rapporten zien er anders uit. Er is gekozen voor andere termen van beoordeling. Een ouder heeft hier bezwaar tegen gemaakt. De desbetreffende ouder vindt het niet opbouwend naar de leerlingen toe. De ouder is blij hoe Lobke, na aanleiding van het gesprek dat ze daarvoor met deze ouder heeft gevoerd, dit heeft opgepakt. Lobke stelt voor om de groepen 3 t/m 5 een brief te sturen en daarin de fout te erkennen. Ouders kunnen dan contact opnemen als ze een aangepast rapport willen. Daarnaast gaan we kijken welke wettelijke stappen er nu gezet moeten worden. Deze brief komt nog voor de kerstvakantie. De ouder wilt graag op de hoogte gehouden worden als er rapporten besproken worden tijdens de MR-vergadering.
Februari 2022 Inmiddels heeft de school, in samenspraak met de MR, de wettelijke stappen gevolgd; de rapporten van de leerlingen van groep 3-4-5 zijn herschreven in de ´oude´ vorm. Deze zijn op vrijdag 17 december 2021 meegeven aan de leerlingen van de desbetreffende groepen. Alle ouders hebben hierbij een brief vanuit de directie meegekregen. Zij kregen de gelegenheid om binnen 6 weken (t/m 16 januari 2022) een reactie te geven op het rapport. Er heeft één ouder gereageerd. De oudergeleding van de MR heeft op 19 januari 2022 ingestemd met de wijziging van het rapport. De personeelsgeleding had al eerder instemming gegeven. |
||
4 |
GMR |
GMR-lid – Justin |
info |
N |
Frea heeft de contacten over de GMR. Er is een verandering geweest in samenstelling. Ze zijn van 12 naar 10 leden gegaan. De GMR heeft zich opgesplitst in 5 clusters. Vanuit de clusters worden er beslissingen genomen. Hierbij geldt nog steeds dat er 7 stemmen van de 10 moeten voor moeten zijn, voordat er een beslissing genomen wordt. Daarnaast is er een voorstel gedaan voor een GMR- en huishoudelijk reglement. Frea deelt dit met de MR. |
||
5 |
Financiën – Stand v zkn |
Lobke |
info |
N |
Lobke deelt de begroting met de MR. Mochten er vragen zijn, graag even contact opnemen. Het gaat over de investeringen van dit jaar en komende jaren voor de Bloesem. |
||
6 |
Personeel
|
||
N |
Lobke heeft een bestand gedeeld met ziekteverzuim. Hierin zien we dat we dit jaar wat hoger zitten wat betref verzuim vanwege corona. Dit i.v.m. testen en quarantaines. Gelukkig vallen de besmettingen binnen onze school mee. We zijn blij dat we tot nu toe nog invallers gehad hebben. Hierbij wordt geprobeerd zoveel mogelijk dezelfde invallers in te zetten. Alle teamleden zijn op dit moment volledig hersteld/beter gemeld. |
||
7 |
Coronabeleid |
Lobke |
Info |
N |
In de parro-app staat dat de kerstviering verzet is na 17.00 uur. De vraag is, mag dat? Dat mag inderdaad wel. Het bestuur van Basis Buren heeft akkoord gegeven voor het zelf indelen van de vieringen. Uiteindelijk is ivm schoolsluiting gekozen voor een viering overdag. |
||
8 |
Verslag contactpersoon klachtenregeling c.q. vertrouwenscommissie seksuele intimidatie |
||
N |
Deze verzetten we naar de volgende vergadering. |
||
9 |
Eindtoets van CET naar AMN |
Lobke |
info |
N |
Afgelopen jaren is de Centrale Eindtoets afgenomen. Nu zijn er sinds 4 jaar 6 aanbieders op de markt. Er zijn scholen die werken met de AMN en die zijn positief. Bij de AMN zijn de vragen adaptief, kun je doorgaan als het internet uitvalt en is er de terugbladerfunctie. De ervaringen zijn dat dit minder stress oplevert bij de leerlingen. Nog een voordeel is dat de AMN maar 2 ochtenden is. Daarnaast is er aansluiting met PO/VO voor groep 7. Deze afname geeft een goed beeld en een uitgebreide rapportage voor een voorlopig advies. Dit is heel waardevol voor (startende) bovenbouwleerkrachten. Bij de AMN wordt er ook gekeken naar gedrag, houding, interesses, capaciteiten en vaardigheden van de leerling. Dit geeft een compleet beeld van het kind. Ouders, leerling en leerkracht vullen dit in en je krijgt 360 graden feedback. Het voorstel is om deze toets ook op de Bloesem in te zetten. Lobke gaat informatie delen over de AMN, zodat de MR hierna kan kijken. Voor de kerst wordt hier een klap op geven, zodat er een toets besteld kan worden. |
||
10 |
Bespreking evt. veranderingen van het SWV-zorgplan/ondersteunings-plan |
Lobke |
info |
N |
Deze verzetten we naar de volgende vergadering. |
||
11 |
Voortgang huisvestingsvoorzieningen |
Secretaris |
Besluit |
Geen nieuwe informatie |
|||
12 |
Ziekteverzuim |
Lobke |
|
N |
Besproken bij personeel. |
||
13 |
Absenties Parro |
Secretaris |
Besluit |
N |
Er is een nieuwe functie in Parro. Hierbij kunnen de ouders zelf een ziekmelding invoeren bij Parro. Dit willen we per 1 januari invoeren op de Bloesem. MR gaat akkoord. |
||
14
|
Werkverdelingsplan 2021-2022 |
Lobke |
Instemming personeelsgeleding MR |
N |
Ingestemd |
||
15 |
PR – leestraject, missie, stand van zaken |
||
N |
Deze verzetten we naar de volgende vergadering. |
||
16 |
Evaluatie ontruimingsoefening |
||
N |
Deze is op dit moment nog niet geweest en verzetten we naar de volgende vergadering. |
||
17 |
Schoolplan |
||
N |
Deze verzetten we naar de volgende vergadering. |
||
18 |
Pestprotocol |
||
N |
Deze moet nog aangepast worden.. Dit is onderdeel van het sociaal veiligheidsplan. Zodra deze aangepast is, wordt dit op de website geplaatst. |
||
19 |
Bijeenkomst van achterban en ouderraad (opening vooruitblik, plannen bekend maken) |
||
N |
Deze verzetten we naar de volgende vergadering. |
||
20 |
Evaluatie ouderparticipatie i.s.m. ouderraad, evt. plan van aanpak |
||
Deze verzetten we naar de volgende vergadering. |
|||
21 |
Jaarverslag MR vorig schooljaar |
||
N |
Dit is nog niet gedaan. Conny gaat hiermee aan de slag. De belangrijkste afspraken worden uit de notulen gehaald. |
||
22 |
Rondvraag – W.v.t.t.k. |
||
N |
Ouder: De ouder heeft nog een opmerking voor de MR: De agenda en notulen moeten openbaar en zichtbaar zijn voor alle ouders. Hierbij denkend aan de website. Parro is niet openbaar voor iedereen. Daarnaast is de website niet up to date. Het sociaal veiligheidsplan, het voedingsbeleid en het nieuws uit de groepen ontbreken. (Hier wordt op dit moment aan gewerkt).
Roelof: Geeft aan dat het voor de MR wel belangrijk is om alert te blijven. Dit om misverstanden te voorkomen. Roelof vindt het belangrijk dat de MR toegankelijk is voor alle ouders. We gaan onszelf zichtbaar maken door de agenda een week van te voren te delen. Dit doen we op de website met een verwijzing in Parro. |